Vragen over zorg, ondersteuning en participatie?

Tel.0900 23 56 780 €0,20 p/gesprek

(Maandag t/m vrijdag van 9:00u tot 17:00u)

E-mailt u ons liever? Gebruik ons webformulier.

De organisaties achter het Nationale Zorgnummer en het Juridisch Steunpunt

Het Nationale Zorgnummer is de gezamenlijke hulp- én meldlijn van Ieder(in), MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid en Patiëntenfederatie Nederland. Wij zijn de koepelorganisaties van patiënten-, cliënten- en familieorganisaties in heel Nederland. Samen met onze partnerorganisaties, geven wij mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben een stem én een steun in de rug.

Ieder(in) werkt aan een samenleving waarin mensen met een lichamelijke handicap, een verstandelijke beperking of chronisch ziekte volledig tot hun recht komen. Iedereen hoort erbij en krijgt de kans om naar vermogen mee te doen.

MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid is dé koepel van, voor en door cliënten- en familieorganisaties in de ggz. Samen vertegenwoordigen we meer dan een miljoen Nederlanders die jaarlijks een beroep doen op de ggz. We willen de positie van deze mensen structureel te verbeteren. 

Patiëntenfederatie Nederland vertegenwoordigt ruim 160 patiëntenorganisaties. We maken ons sterk voor alle mensen die zorg nodig hebben. Nú en in de toekomst. Wij geven patiënten een stem: in de spreekkamer, in het verpleeghuis, in de politiek, bij de zorgverzekeraar en in de media. Op basis van de ervaringen  willen we samen de zorg beter maken.

Lees meer over ons bij nieuws

Juridisch Steunpunt

Bij het Nationale Zorgnummer kunt u onder meer terecht met vragen over bijvoorbeeld uitkeringen, wonen, vervoer, onderwijs, inkomen en rechtsbescherming (curatele, mentorschap en dergelijke). Als een eenvoudig advies niet volstaat dan wordt u doorverwezen naar het Juridisch Steunpunt. Het Juridisch Steunpunt kan zelf onderzoek doen (dossieronderzoek) en adviseren  bij complexe procedures. Daarbij richten we ons vooral op procedures met een collectief belang. Dat wil zeggen dat de uitkomst van een procedure van belang kan zijn voor de achterban. U kunt het Juridisch Steunpunt bereiken:

  • Telefonisch via het Nationale Zorgnummer: op werkdagen tijdens kantooruren 0900-2356780 (20 cent per gesprek)
  • Per mail: Klik hier om het contactformulier in te vullen van het Juridisch Steunpunt.
  • Per post: Juridisch Steunpunt, Postbus 169, 3500 AD Utrecht