U kunt ons bellen maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur.
€ 0,20 p/gesprek.

Stuur ons een email en u ontvangt zo snel mogelijk een antwoord.

Zoek en vind het antwoord op uw vraag in onze kennisbank.

Ik heb een zeldzame aandoening. Mijn huidige specialist communiceert slecht. Ik krijg geen ruimte voor vragen. Mag ik nu een andere specialist om zijn of haar mening te vragen?

Ja, dat is mogelijk. U heeft recht op een Second opinion (tweede mening). Een second opinion betekent dat een deskundige, die niet uw eigen behandelaar is, een (tweede) mening geeft over uw diagnose of behandeling. Na een second opinion blijft u in principe onder behandeling bij uw eigen behandelaar. De keuze voor een zorgverlener voor een second opinion is afhankelijk van uw aandoening en van uw wensen en mogelijkheden

In het algemeen kunt u ervan uitgaan dat u goede hulp en adviezen krijgt. Daarom hoeft u ook niet voor iedere diagnose of behandeling een second opinion te vragen. U kunt dit wel doen als u een beslissing moet nemen met ingrijpende gevolgen. Of als u ernstige twijfels heeft over de diagnose of behandeling. U kunt een second opinion vooral zien als een vorm van ondersteuning.

In de meeste gevallen vergoedt uw zorgverzekeraar de kosten van een second opinion. Voor de zekerheid is het altijd goed om vooraf bij uw zorgverzekeraar na te gaan of de kosten inderdaad worden vergoed.

Meer informatie kunt u lezen in de brochure 'Een tweede mening'.

Het Nationale Zorgnummer is een gezamenlijk initiatief van Ieder(in), MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid en Patiëntenfederatie Nederland.

logo ieder(in)  Logo wijn zijn mind  logo npcf2